Pencuri Kain Kafan

Di Baghdad terdapat seorang lelaki yang sering mencuri kain kafan. Dia menggali setiap kubur orang yang baru meninggal dunia dan mengambil kain itu. Pada satu malam sedang dia menggali kubur, dia terperanjat besar melihat api menjulang-julang keluar dari lubang kubur. Badannya menggigil dan terus pingsan.

Ia kemudian terkejut dan kemudian dia lari terbirit-birit sambil menangis tersendak-sendak, Tak lama kemudian dia berjumpa dengan seorang wali Syeikh Jonid Al-Bustani untuk menceritakan apa yang telah ia alami dan ingin bertaubat. Dia mengadu bahwa ia telah menggali 78 kubur. Hanya 2 kubur saja yang mayatnya masih mengadap kiblat. Sedangkan dalam kubur-kubur lain, semua mayat itu telah berputar membelakangkan kiblat. Syeikh Joned menerangkan mayat-mayat yang berputar membelakangkan kiblat itu adalah pada masa hidupnya ia syak atau selalu ragu-ragu tentang jaminan rezeki oleh Allah SWT.

Moral & Iktibar

Kita harus meyakini tentang rezeki yang Allah telah jamin sebelum kita dilahirkan lagi.
Syak terhadap jaminan ini sama seperti tidak beriman terhadap Allah.
Allah mengurniakan hidayat kepada siapa yang dikehendaki meskipun pada mulanya dia seorang a’asi (maksiat).
Jangan menghina atau memandang rendah orang yang berbuat maksiat, karena bisa jadi dia akan bertukar menjadi orang yang soleh; sedangkan kita belum tahu.
Syak terhadap jaminan rezeki adalah satu dosa yang balasannya diterima di dalam kubur lagi.
Mayat di kubur sebenarnya tidak mati, dia hanya berpindah alam dan di sana dia akan merasa bahagia jika didalam  syurga dan ditimpakan azab jika didalam neraka.

>> kisah teladan

4 Comments

  1. Wah, nice posting😀 salam kenal. .

  2. okey, makasih yah udah mampir

  3. Mampir ya…🙂

    Pertama:
    Rejeki memang dah diatur, tidak bisa dikejar dan tidak bisaramalkan. Tetapi, mencari rejeki untuk menafkahi sanak keluarga, orang miskin, dan anak yatim termasuk jihad juga kan. Mencari rejeki itu harus, tetapi terlalu ngoyo dan sampai-sampai mengambil hak yang seharusnya menjadi rejeki orang barangkali dapat dimasukkan dalam syak juga.

    Kedua:
    Betul sekali, kita tidak boleh memandang rendah orang yang telah berbuat maksiat. Bukan tidak mungkin suatu saat dia menjadi orang yang keimannya jauh lebih baik daripada kita. Bukan tidak mungkin, aril dan luna maya menemukan hidayah dari buah perbuatan mereka yang sudah-sudah dan menjadi orang lebih soleh dan solihah daripada kita (bukan berarti saya pendukung mereka🙂 ).

  4. apa hubungannya PENCURI KAIN KAFAN dgn ARILUNMAY :-)mungkn hubngnx adalah PENCURI HARDISC EXTERNALnya Aril hehe. bebcr mslh aril&lunmay bkn brarti mndukung, tp yg t’ hbs pikir knp bhkn seorng SBY pun ikut brkomentar pdhl masih banyak hal lain yg lbh penting🙂


Comments RSS TrackBack Identifier URI

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s